Doorgaan naar hoofdcontent

Dienst geleverd, klant betaalt niet. Geen factuur verstuurd

Dienst geleverd, klant betaalt niet. Geen factuur verstuurd
Vorig jaar heb ik enkele maanden diensten geleverd aan een bedrijf in Amerika. De eerste maanden hebben zij alles betaald, alleen de laatste maand (september) is tot op heden nog niet betaald. Ik heb nog steeds in contact met hen. Ze gaven eerst aan dat ze verwachtte in april (2023) de betaling te kunnen voldoen, dat is nu opgeschoven naar juli. In december hebben ze nog een resterend bedrag van augustus overgemaakt, dus ik verwacht ergens wel dat er nog goede intenties zijn vanuit hen om de betaling te doen. Nou komt het lastige: ze hebben een automatisch betalingsproces. Dus ze hadden nooit een factuur nodig om te betalen; de eerste betalingen kwamen gewoon binnen, de factuur hoefde ik in principe alleen voor mijn eigen boekhouding te maken. Ik heb ze dan ook nog geen factuur gestuurd. Nu vroeg ik me af wat de juiste manier is om dit nu recht te trekken qua administratie. Ik zag dat je tot 5 jaar na het leveren van een dienst een factuur kan sturen naar een klant. Maar welke factuurdatum hou ik dan aan? Alsnog met terugwerkende kracht een factuurdatum van vorig jaar hanteren, of moet ik nu de huidige datum aanhouden voor het versturen van de factuur? En in welk boekjaar schrijf ik hem dan weg in de boekhouding ( /belastingaangifte / inkomstenbelasting). Is dat dan wel afgelopen jaar (2022) of ook het huidige jaar (2023)?
 
Wil je het laatste nieuws in jouw mailbox ontvangen?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.