Doorgaan naar hoofdcontent

Grijs kenteken dubbele cabine aanschaf mrb tarief en bpm

Grijs kenteken dubbele cabine aanschaf mrb tarief en bpm
In navolging op een eerder topic van mij betreffende auto zakelijk of privé dit topic. Tot dusver nog in mijn oude privé auto gereden welke nu toch op raakt. Ondertussen flink gezocht naar een vervanger. Ik heb nu een geïmporteerde vito met in NL ingebouwde dubbele cabine gevonden van 2 jaar oud. Gisteren met de verkoper om de tafel gezeten, daarbij ook gesproken over deels financial lease. Alphera (de leasemaatschappij) heeft 2 mogelijkheden: de gangbare lease met vaste bedragen en vaste looptijd en een variabele versie die vroegtijdig boetevrij afgelost mag worden maar per maand een luttel bedrag duurder is. Wat de lease betreft, kies ik voor de laatste. In mijn geval gaat het over aanschaf € 41.000,- excl btw en bpm waarvan ik ca. € 10.000,- over 3 jaar wil leasen. Overigens zijn de leaserentes inmiddels al flink aan de maat, dat terzijde. Tijdens het overleg hebben we ook gesproken over privé dan wel zakelijk zetten. Daarbij reageerde hij dat als ik de btw op aanschaf niet zou terugvorderen (auto in privé) ik er terdege rekening mee moet houden dat de fiscus mij alsnog de mrb-korting grijs kenteken af kan nemen en de bpm naheft omdat het dan gezien kan worden als verkapt geel kenteken. Dit klonk aannemelijk maar ik vind er nergens (ook niet hier op HL) iets over terug. De enige vereiste is toch dat ik minstens 10% zakelijk rijd? De afgelopen jaren gemiddeld ca. 60% zakelijk gereden, hier ben ik ook van uit gegaan in mijn laatste berekeningen. Die geven aan dat de kosten per km over de eerste 5 jaar met de auto in privé toch een heel stuk lager liggen vandaar dat ik als het even kan toch voor die keuze ga. Morgen ga ik ook contact opnemen met mijn accountant maar ik ben benieuwd naar jullie gewaardeerde input.
 
Wil je het laatste nieuws in jouw mailbox ontvangen?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.